Головна » Статті » Мої статті

План-конспект уроку.Тема. Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати…».

Тема. Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати…».

Мета: ознайомити учнів із віршем Тараса Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного; виховувати любов до природи, до людей праці, повагу до сімейних цінностей, естетичний смак, усвідомлення естетичної насолоди від творів мистецтва.

Очікувані результати: учні вміють виразно читати поезію Т. Шевченка, аналізувати її, висловлювати власні почуття та враження; розуміють красу рідної природи, художнього слова.

Обладнання: підручник, комп’ютер, мультимедійні електронні презентації «Весна» (асоціативний ряд) та уроку, аудіозаписи художнього читання вірша, співу солов'я, ліричної музики, відеоролики «Тарас Шевченко в кадрі. «Садок вишневий коло хати», виконання пісні «Садок вишневий коло хати» ансамблем бандуристів «Надія» (м. Павлоград), мультфільм «Садок вишневий коло хати».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок вивчення нового матеріалу із використанням мультимедійних технологій.

Методи та прийоми роботи: розповідь, бесіда, робота у групах, інтерактивні вправи «Мозковий штурм», «Асоціативний ряд», «Сонечко», «Квітка знань», завдання пошуково-дослідницького характеру, виразне читання, слухання, аналіз, міні-конкурс «Інтелектуал», творче завдання.

Хід уроку

І. Підготовча робота.

     1. Настроєва вправа «Асоціативний ряд».

Мультимедійна презентація «Весна», що супроводжується ліричною мелодією та співом солов’я (слайд 22-23).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

      2. Вступне слово вчителя.

Весна. Сад у цвіту. Вся родина, натомлена працею, але щаслива, зібралася за вечерею. Це була мрія Тараса Шевченка. В ізольованій камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима — рідна Україна, квітуючий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя. Поет малює гармонійну картину українського села, прекрасної весняної природи, образ своєї України. Цей образ гріє йому серце у в’язниці.

Про знаний усіма щирими українцями вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» ми й будемо говорити сьогодні.

IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Прослуховування аудіозапису вірша «Садок вишневий коло хати». (Слайд 3).
  2. Виразне читання поезії учнями.
  3. Інтерактивна вправа «Сонечко». (Слайд 4).
    • З чим асоціюється весна у вірші «Садок вишневий коло хати…»?

 

       
   
  Овал: вечір
 

 

 

 

 

Овал: вечеря коло хати

Овал: мрія про відпочинок

Овал: спів солов’я

Овал: солодкий сон

Овал: зорі

Овал: радість

Овал: хрущі

 

 

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». (Слайд 5).

Визначте тему та основну думку вірша «Садок вишневий коло хати…».

Очікувані відповіді.

— Картини праці й відпочинку українців.

— Замилування родиною, родинним життям.

— Уславлення праці, миру й злагоди в сім’ї.

— Уславлення чарівності природи рідного краю. (Запис у зошитах).

  1. Спостереження над текстом. (Слайд 6).

Бесіда.

— Якою постає селянська родина у вірші «Садок вишневий коло хати…»? (Дружною, працьовитою).

— Яку пору року зображено у вірші? Аргументуйте відповідь рядками з поезії.

(Весну, бо гудуть хрущі над квітучими вишнями.)

— Чому співають дівчата, адже вони потомлені йдуть після важкої роботи?

(Вони молоді, життєрадісні, сповнені енергії та надій.)

— Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?

(Стало тепло, на свіжому повітрі приємніше, особливо коли цвітуть сади.)

— Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила?

(Із поваги до старших, щоб допомогти.)

—  Чого хоче научати мати?

(Обережності, культури поведінки, чемності, поваги до старших, як це заведено.)

— Які риси українського національного характеру вимальовуються з поезії? 

 (Працьовитість, шанобливість, чутливість до краси, співучість.)

— Як соловейко не дає матері научати?

(Голосно співає.)

— Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?

(Соловейко співає переважно ввечері та вночі, а дівчата тому, що це в них єдиний час для розваги, душевного відпочинку.)

— Чому пісня підбадьорює втомлених селян?

— Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля?

6.Музична пауза.

Ця прекрасна поезія не залишилася поза увагою композиторів. Вони створили і створюють чудові музичні твори на вірші Тараса Шевченка.

Відеоролик. Пісню «Садок вишневий коло хати виконує ансамбль бандуристів «Надія».

7.Вправа «Поетичний практикум».

   — Чи багато у вірші художніх засобів? Назвіть їх.

(Небагато; персоніфікація з означенням та зменшено-пестливим словом — вечірня зіронька встає, зменшено-пестливі слова: маленьких діточок, соловейко.)

  •   Що свідчить про належність вірша до пейзажної лірики?

(Зображуються картини природи: вишневий садок, вечір, хрущі гудуть, соловейко співає).

Коментар учителя.

Художні образи бувають слухові (називають поняття й ознаки, які можна відчути на слух,почути), зорові, дотикові, запахові.

8. Завдання пошуково-дослідницького характеру. (Слайд 7).

Дослідіть , завдяки чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської родини? Проаналізуйте, які образи переважають у поезії «Садок вишневий коло хати…».

Зорові образи

Слухові образи

Садок вишневий коло хати,

вечірня зіронька встає;

плугатарі з плугами йдуть;

сім'я вечеря коло хати;

дочка вечерять подає

Співають ідучи дівчата;

хрущі над вишнями гудуть;

 затихло все;

 дівчата та соловейко не затих

  1. Міні-конкурс «Інтелектуал». (Слайд 8).

Установіть відповідність між образами вірша і їх особливостями.

1. «Садок вишневий коло хати» а) Зоровий.

2. «Хрущі над вишнями гудуть»  б) Слуховий і зоровий.

3. «Плугатарі з плугами йдуть»  в) Слуховий.

4. «Співають ідучи дівчата»        г) Зоровий і запаховий.

Ключ: 1 — г; 2 — в; 3 — а; 4 — б.

ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок.

  1. Робота в парах. (Слайди 9-10).

Складання екранізації вірша .

Ви точно любите фільми, і зараз у вас є можливість створити «фільм» за поезією Тараса Шевченка. Розставте в правильному порядку картини вірша «Садок вишневий коло хати».

Ключ: 4,3,5,1,2,6.

Зараз перевіримо правильність  ваших  відповідей, читаючи виразно вірш.

  1. Виразне читання поезії учнями.

Достовірність вашої роботи засвідчить звукова екранізація вірша. (Відеоролик «Тарас Шевченко в кадрі. «Садок вишневий коло хати»).

  1. Творче завдання. (Слайд 11).

Застосовуючи власні спостереження, доповніть опис краси весняної природи, який зображує Т. Шевченко в поезії або відтворіть свою картину до даного вірша.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вчитель. Чудово. Сьогодні ви наполегливо працювали. Наскільки успішною була ваша робота, допоможе визначити «Квітка знань».

(На паперових пелюстках діти пишуть, яке враження справила на них поезія Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати», що вони дізналися нового, що запам’ятали. Пелюстки прикріплюються на дошці. Замість серединки такої квітки записана назва вірша. Вчитель або учні зачитують записи.)

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 12).

Вивчити вірш Т. Шевченка напам’ять, уміти виразно його читати, аналізувати, висловлювати власні почуття та враження.

Високий рівень. Написати твір-опис «Садок вишневий коло хати…».

VІІ. Релаксація.

Нагородою за вашу сьогоднішню плідну працю буде мультфільм. (Перегляд мультфільму «Садок вишневий коло хати…»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Olexandrivka (10.02.2016) | Автор: Олійник Наталія Миколаївна
Переглядів: 1675 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0