Головна » Файли » Мої файли

Традиційні форми опитування та контролю знань і умінь учнів з біології
[ Викачати з сервера (79.0 Kb) ] 30.12.2015, 19:06

Традиційні форми опитування та контролю знань і умінь учнів з біології

 

Дослідження останніх десятиріч переконливо свідчать, що діалогічна форма спілкування вчителя з учнями між собою в умовах колективної пошукової діяльності дає можливість розвивати не тільки мислення дитини, а й навчити її спілкуватися, оволодіти способами співпраці в процесі розв’язання навчальних завдань.

Потреби життя, шкільна практика дають нове розуміння навчання. Згідно із Законом України «Про освіту», Державною національною доктриною розвитку освіти України в XXI столітті, Концепцією загальної середньої освіти ми маємо здійснити кардинальний перехід від традиційного інформаційно-пояснювального навчання, зорієнтованого на передачу готових знань, до особистісно-розвиваючого, спрямованого не тільки на засвоєння знань, а й на способи навчальної діяльності, розвиток творчої особистості учнів.

Для ефективного вивчення біології застосовуємо форми опитування та контролю знань і умінь учнів, що є чисельними, різноманітними видами діяльності учнів при виконанні контрольних завдань. Форм контролю дуже багато, тому що кожен учитель вправі придумати і провести власні, удавані йому найкращими, контрольні завдання. Державний стандарт біологічного утворення позначив обов'язкові вимоги до форми і змісту контрольних заходів на уроках біології. Перевірка відповідності навчальної підготовки школярів вимогам стандарту проводиться за допомогою спеціально розробленої системи вимірювання досягнення стандарту біологічної освіти. Система вимірювань повинна бути змістовно валідна (тобто повинна цілком відповідати вимогам стандарту), надійна (тобто забезпечувати відтворюваність отриманих при перевірці результатів) і об'єктивна (тобто не повинна залежати від особистості що перевіряє).

У шкільній практиці існує кілька традиційних форм контролю знань і умінь учнів, які я представлю у своїй роботі:

- біологічний диктант

- тестове завдання

- коротка самостійна робота

- письмова перевірочна робота

- лабораторна робота

- усний залік по вивченій темі.

Біологічний диктант - форма письмового контролю знань і умінь учнів. Він являє собою перелік питань, на які учні повинні дати негайні і короткі відповіді. Час на кожну відповідь строго регламентоване і достатньо мало, тому сформульовані питання повинні бути чіткими.

Тестові завдання. Тут учнем пропонується, звичайно, 2-3 варіанти відповідей на питання, з яких треба вибрати правильний. Ця форма контролю теж має свої переваги, невипадково це одна з найбільш розповсюджених форм контролю у всій системі освіти. Учні не втрачають часу на формулювання відповідей і їхній запис, що дозволяє охопити більшу кількість матеріалу за той же час. Поряд із усіма знаннями, засвоєння яких учнями можна перевірити за допомогою біологічного диктанту, з'являється можливість перевірити уміння учнів, зв'язані з розпізнаванням біологічних явищ і ситуацій, що відповідають науковим фактам.

Короткочасна самостійна робота. Тут учнем також задається деяка кількість питань, на які пропонується дати свої обґрунтовані відповіді. Як завдання можуть виступати теоретичні питання на перевірку знань, засвоєних учнями конкретні ситуації, сформульовані або показані з метою перевірити уміння учнів розпізнавати біологічні явища; завдання по моделюванню (відтворенню) конкретних ситуацій, що відповідають науковим фактам і поняттям. У самостійній роботі можуть бути охоплені усі види діяльності крім створення понять, тому що це вимагає більшої кількості часу. При цій формі контролю учні обмірковують план своїх дій, формулюють і записують свої думки і рішення. Зрозуміло, що короткочасна самостійна робота вимагає набагато більше часу, чим попередні форми контролю, і кількість питань може бути не більш 2-3, а іноді самостійна робота складається і з одного завдання.

Подаю приклади, вищеописаної форми перевірки знань учнів.

Самостійні роботи з біології для учнів 7 класу

Тема. Різноманітність живих організмів, їхня класифікація, середовища існування

 

Класифікація організмів

Завдання 1. Заповніть схему.

 

 

віруси

прокаріоти

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Завдання 2. Заповніть таблицю

Характеристика середовищ існування організмів

Середовище існування

Приклади організмів, які існують в цьому середовищі

Пристосування, які виникли в організмів певного середовища

Наземно-повітряне

 

 

Водне

 

 

Ґрунтове

 

 

Організмове

 

 

 

Тема. Тканини рослини: Їхні функції та взаємозв’язок

Завдання. Опираючись на матеріал підручника, заповніть таблицю.

Характеристика тканин рослинного організму

Тканина

Особливості будови і розміщення у рослин

Функції

1

Твірна

 

 

2

Основна

 

 

3

Покривна

 

 

4

Провідна

 

 

5

Механічна

 

 

 

Тема. Внутрішня будова кореня

 

Характеристика зон кореня

Зони кореня

Особливості зовнішньої та внутрішньої будови

Функції

Кореневий чохлик

 

 

Зона росту

 

 

 Всмоктувальна зона

 

 

Провідна зона

 

 

 

Тема. Клас дводольні. Родини Капустяні, Селерові, Айстрові

Завдання. Опрацюйте відповідний матеріал у підручнику і заповніть таблицю.

Клас дводольні. Родини Капустяні, Селерові, Айстрові

Родина

Характерні ознаки

Представники

Значення

Капустяні

 

 

 

Селерові

 

 

 

Айстрові

 

 

 

 

Тема. Клас Дводольні. Родина Розові, Бобові, Пасльонові

Завдання. Опираючись на матеріал підручника, заповніть таблицю.

Клас Дводольні. Родина Розові, Бобові, Пасльонові

Родина

Характерні ознаки

Представники

Значення

Бобові

 

 

 

Розові

 

 

 

Пасльонові

 

 

 

Тема. Клас Однодольні. Родини Злакові, Лілієві, Цибулеві

Завдання. Опрацюйте відповідний матеріал у підручнику і заповніть таблицю.

Рослини класу Однодольні, їхні характерні ознаки та значення

Родина

Характерні ознаки

Представники

Значення

Злакові

 

 

 

Лілієві

 

 

 

Цибулеві

 

 

 

 

Письмова перевірочна робота - найбільш розповсюджена форма в шкільній практиці. Традиційно перевірочні роботи з біології проводяться з метою визначення кінцевого результату в навчанні умінню застосовувати знання.

Творчі завдання, що складають перевірочної роботи, можуть бути різними по складності: це дозволить учителеві перевірити, наскільки повно учні засвоїли досліджувані знання, а якщо хтось не справився з завданням цілком, те чи володіє він необхідним мінімумом знань по цій темі або на якому рівні він засвоїв матеріал теми.

Прикладом творчих завдань можуть бути питання з біології пошукового характеру для учнів 8 класу наприклад:

тема «Клас Кільчасті Черви»

• Ч. Дарвін писав, що плуг належить до найдавніших знарядь праці, але ще задовго до його появи ґрунт обробляли і будуть об­робляти... Доповніть речення.

• Чому після ударів по ґрунту лопатою дуже часто із землі вилазять дощові черви?

Тема «Тип Членистоногі»

  • Чому річкові раки не можуть довго жити на суші?
  • Хто швидше махає крилами — джміль чи комар?
  • Чому більшість метеликів під час відпочинку складає крила?
  • Які тварини самі виробляють матеріал, з якого зводять будівлі?
  • Де буде більше комарів: біля водойми чи далеко від неї?
  • Учений-біолог в один і той же час підраховує кількість мурашок на стежці, а також записує, що тримає в щелепах кожна комаха. Які завдання можуть стояти перед дослідником?
  • Деякі метелики нічого не їдять протягом життя. Як цей факт можна пояснити?
  • Чому муху нелегко спіймати в по­льоті?
  • Чи може гусінь жити в ґрунті?

Тема «Надклас Риби»

  • Чи може температура тіла риб бути вищою від температури води?
  • Від чого залежить забарвлення риб? Чи може воно змінюватись?
  • Чи всі риби добре плавають?
  • Акваріумних рибок купили в зоомагазині та привезли додому, випустили в акваріум. Через декілька годин їх знайшли мертвими. Які можливі причини смерті риб?
  • У яких випадках вода може бути перешкодою для поширення риб? Відповідь поясніть на прикладах.

Тема «Клас Земноводні»

  • Яку жабу можна вважати дорослою?
  • Як відрізнити жабу від ропухи?
  • Яким стилем плаває жаба?
  • Чи можна тритона спіймати за хвіст?

Тема «Клас Плазуни»

  • Полози (неотруйні змії) в при­роді живляться гризунами. У те­раріум до змій пустили мишу, але полоз не з'їв її протягом доби. Як пояснити цей факт?
  • Як відрізнити гадюку від вужа?
  • Чому в пустелях серед наземних тварин більшість видів — плазуни?
  • У фантастичному фільмі «Парк юрського періоду» вченим вдало­ся відродити динозаврів. Чи мож­ливо повторити цей експеримент у реальних умовах?

Тема «Птахи»

  • В експерименті вчений встановив такий факт: за температури повітря +10 °С зграя птахів з'їдає на 4 кг більше їжі, ніж за +25 °С. Як пояснити цей факт?
  • Чи може страус назвати себе птахом?
  • Які птахи летять мовчки, а які і з криком?
  • Чи співає жайворонок на землі?
  • Чому стрижі не сідають на землю?
  • Які птахи та чому співають уночі?

Тема «Клас Ссавці»

  • Чому коти часто змиваються?
  • До капкану потрапив мишоподібний гризун. За якими ознака­ми можна визначити його видову приналежність?
  • Як можна встановити, чим живилась викопна тварина?
  • Які недоліки властиві стадному способу життя?
  • Якщо зібрати всіх мишей, бегемотів, слонів, що живуть на планеті, то маса представників якого виду буде більшою?
  • Чи можна розв'язати проблему охорони тварин шляхом їх утримання в зоопарках? Відповідь поясніть.
  • Кількість білих мишей у клітці щомісяця змінювалась таким чином: 2, 9, 25, 44, 14 тварин. їжа завжди була в достатній кількості. Як можна пояснити коливання чисельності мишей?
  • Уявіть, що ви кандидат у народні депутати. Складіть проект передвиборчої екологічної програми.
  • Дикобрази не вміють плавати. Проте у воді вони не тонуть і чому?
  • Щенятам яких порід і для чого відрізають хвости?
  • Чому деякі тварини вдень не ховаються в заростях від хижаків, а навпаки, виходять на відкриті місця?
  • Яке значення має довгий хвіст і китичка на кінці у тушканчика? |
  • На слідах яких хижих тварин немає відбитків кігтів?
  • Чому в жарку погоду в собаки видовжується язик і звисає з рота, а у кота — ні?
  • Кити, яких хвилі викинули на мілину, переважно гинуть. Чому? 

Тема форм контролю та опитування на уроках біології актуальна і об’єктивно обумовлена. Світ ідей змінюється швидше, ніж покоління людей. Завдання освітян – створити атмосферу суспільного прийняття інновацій. Національна доктрина розвитку освіти України передбачає поступовий перехід від репродуктивної, авторитарної освіти до освіти інноваційного, гуманістичного типу.

Уже минув той час, коли експериментували в усіх напрямках, копіювали чужі технології та запроваджували їх без наукової експертизи й апробації. Зараз будь-яка інновація стала сприйматися стриманно. Ми починаємо не тільки зважувати нові ідеї та концепції, а й аналізувати, систематизувати їх , співвідносити із власним педагогічним досвідом.

Категорія: Мої файли | Додав: Olexandrivka
Переглядів: 526 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0